Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.motodepot.nl/wp-content/plugins/wpai-woocommerce-add-on/classes/config.php on line 44
Handige tips om je motor winterstalling klaar te maken! - Motodepot

Handige tips om je motor winterstalling klaar te maken!

De winter is officieel weer van start gegaan en de eerste sneeuw is alweer gevallen. Veel motorrijders kiezen ervoor om in de winter de auto te pakken omdat het buiten toch vaak regent, sneeuwt of erg koud is. Pak jij in de winter ook de auto in plaats van de motor en laat jij je motor ook enkele maanden onberoerd in de garage staan? Lees dan snel verder en kom er nu achter hoe jij je motor perfect winterstalling klaar maakt en je in het voorjaar weer zonder zorgen je motor uit de garage kan pakken! Alle tips zijn op volgorde geplaatst waardoor je gemakkelijk stap voor stap je motor winterstalling klaar kan maken.

1. Vervang de vloeistoffen

We beginnen met het controleren en verversen van de vloeistoffen. Denk hierbij aan motorolie & oliefilter, koppelingsolie, voorvork olie, remvloeistof en koelvloeistof. Het is hierbij belangrijk om te weten wanneer deze vloeistoffen voor het laatst zijn ververst of vervangen. Zitten de vloeistoffen er net enkele uren of een paar honderd kilometer in dan is het overbodig om de vloeistoffen te vervangen. Is het al enkele duizenden kilometers geleden dan wordt sterk aangeraden de vloeistoffen te vervangen. Het tijdig vervangen van deze vloeistoffen houdt alles fris en soepel en voorkomt extra slijtage. Na verloop van tijd bevatten alle vloeistoffen en vooral gebruikte olie vervuilende stoffen door het gebruik. Dit kan afdichtingen zoals keerringen beschadigen.

Denk bij het bijvullen van de koelvloeistof aan de omstandigheden waar de motor wordt opgeborgen. Is het in jouw garage of opbergplaats erg koud? Dan kunnen de radiateurs en koelslangen kapot gaan. Kapotte radiateurs en koelslangen kunnen bij gebruik het het motorblok vervuilen. Kies altijd een koelvloeistof die de temperaturen van jouw directe omgeving aan kan. Dit voorkomt bevriezing.

We raden aan je bougies te verwijderen als je jouw motor voor meer dan vier maanden in de winterstalling plaatst. Smeer de binnenkant van de cilinderwanden in met olie om conservering te voorkomen. Het toepassen van deze tips kan vele ergernissen voorkomen wanneer jij je motor in het voorjaar uit de winterstalling haalt. Een ander bijkomend voordeel is dat alle vloeistoffen vers zijn en je zonder zorgen direct vele kilometers van je motor kan genieten.

2. Schoonmaken, drogen en waxen

Begin met schoonmaken bij de meest vieze delen zoals de ketting en de remmen. Gebruik voor het schoonmaken van deze delen altijd de juiste schoonmaakmiddelen: kettingreiniger en remmenreiniger. Deze reinigingsmiddelen tasten de materialen niet aan waardoor de ketting, de tandwielen, de remschijven en de remblokken langer meegaan.

Was vervolgens de de motor met motorreiniger voor een optimaal resultaat zonder dat de lak en andere delen worden aangetast. Zorg na het schoonmaken dat de motor goed wordt droog gemaakt. Als je de motor niet volledig droog in de winterstalling plaatst zal roest en schimmel ontstaan. Als de motor volledig droog is kan het waxen beginnen. Wax beschermt de verf en chroomdelen van je motor tegen roest en ander vuil. Heb je een leren zadel of andere materialen van leer? Het is mogelijk om ook deze materialen te beschermen om scheuren en andere beschadigingen te voorkomen. Veel motorrijders kiezen ervoor om de delen van leer te behandelen voordat de motor in de stalling gaat.

Als laatste stap van het schoonmaken, drogen en waxen gaan we weer terug naar de ketting. In het algemeen wordt aangeraden de ketting om de 500 kilometer de ketting te smeren. Het smeren van de ketting zorgt ervoor dat de ketting langer meegaat. Na het reinigen van de ketting dient deze dus ook opnieuw te worden ingesmeerd. Vergeet niet om de ketting eerst op te warmen door enkele kilometers te rijden voordat deze gesmeerd wordt. Het smeermiddel wordt sneller opgenomen door de o-ringen wanneer de ketting warm is! Veeg het overtollige ketting vet weg met een schone doek.

Motor schoonmaken

3. Maak de injectie of carburateur winterstalling klaar

Er zit veel verschil tussen het winterstalling klaarmaken van een motor met injectie en een motor met een carburateur. Een injectie systeem is vrij simpel winterstalling klaar te maken. Vul de tank volledig en voeg hier brandstof stabilisator aan toe. Dit voorkomt oxidatie van de brandstof en aantasting van de tank. Laat voor optimaal gebruik de motor een paar minuten lopen zodat de brandstof stabilisator door het hele brandstof systeem zit.

Voor motors met een carburateur is het het makkelijkste om de benzinekraan dicht te draaien en de motor te laten lopen tot dat hij geen benzine meer krijgt. Vul vervolgens de brandstoftank en voeg de brandstof stabilisator toe waardoor de tank vochtvrij blijft. Sluit wel altijd de tank goed af. Wanneer de tank niet goed afgesloten wordt zal er vocht aan de binnenkant van de tank ontstaan. Dit veroorzaakt roest.

4. Behandel de uitlaat om roest te voorkomen

Na het schoonmaken van de uitlaat dient het gat in de demper ingespoten te worden met een kleine laag WD-40. Dit beschermt de binnenzijde van de uitlaat tegen vocht wat in een vochtige garage de uitlaat in kan lopen. Een alternatief is een uitlaat plug die al het vocht op een zeer eenvoudige manier uit de uitlaat houdt. Uitlaatpluggen zijn erg handige hulpmiddelen ook voor het schoonmaken van je motor.

Behandel de uitlaat om roest te voorkomen

5. Accu onderhoud

De accu is een essentieel onderdeel van je motor. Het correct onderhouden van de accu zorgt voor een langere levensduur en voorkomt start problemen. Heb je een loodzuur accu dan kan het voorkomen dat je de accu moet bijvullen. Laag accuzuur veroorzaakt sulfatering, wat kan leiden tot kortsluiting tussen de binnenplaten. Dit is een veel voorkomende storing voor dit type batterij en is het gevolg van verwaarlozing. Als je het vloeistofpeil nooit controleert totdat zich een probleem voordoet, is het tegen die tijd meestal te laat om de accu te herstellen en dient er een nieuwe accu aangeschaft te worden.

De zogenaamde onderhoudsvrije accu’s die niet bijgevuld kunnen worden zijn helaas ook niet 100% onderhoudsvrij. Deze accu’s hoeven niet bijgevuld te worden maar dienen in de winter wel onderhouden te worden. Om het maximale uit de accu te halen wordt warme winterstalling geadviseerd. Daarnaast is het 1x per maand volledig opladen van de accu vereist. Dit kan door een stuk te gaan rijden of in de winter gebruik te maken van een acculader. Een makkelijker alternatief is de druppellader. Een druppellader houdt je accu altijd op spanning. De duurdere varianten van een druppellader houden automatisch bij wanneer de accu bijgeladen moeten worden waardoor jij je geen zorgen meer hoeft te maken om je accu!

Accu onderhoud

6. Denk ook om de banden

Ooit gedacht aan je banden bij het opbergen van je motor? Waarschijnlijk niet. Een handige tip is het op spanning brengen van de banden. Laat je de motor tijdens de winter stalling op de banden staan? Zorg er dan voor dat je minimaal 1x per maand het wiel draait zodat er geen vervorming van de band plaats vindt en platte stukken ontstaan. Omdat er altijd lucht uit te banden ontsnapt is het ook aangeraden om een keer per maand de bandenspanning te controleren en wanneer de nodig de banden opnieuw op spanning te brengen.

Een andere optie om vlakke stukken in de band te voorkomen is het opbergen van de motor op paddock stands. Hierdoor zijn de banden vrij van de grond en kunnen er geen vlakke stukken ontstaan. Ook het plaatsen van een stuk tapijt onder de banden is aangeraden in de winter. Het tapijt zorgt ervoor dat er geen vocht de banden binnendringt.

 

7. Zorg voor een geschikte motorhoes

Een goed passende motorhoes is van essentieel belang en biedt uitstekende bescherming. Naast een goede pasvorm is ook het materiaal van de motorhoes van belang. Het gebruik van een plastic motorhoes in de winter wordt afgeraden. Een plastic hoes houdt vocht vast en veroorzaakt corrosie en schimmel. Er zijne vele motorhoezen die aan ademende werking hebben waardoor voorkomen dat er vocht ontstaat onder de motorhoes. Een goed passende motorhoes beschermt je motor tegen stof en beschadigingen aan de lak. Daarnaast beschermt het de motor ook tegen knaagdieren zoals muizen. Het kan voorkomen dat muizen of andere knaagdieren zich tijdens de winter verbergen in de uitlaatpijp of in het luchtfilter. Gebruik daarom ook altijd een uitlaatplug of bind een plastic zak om de uitlaat, ook al gebruik je motorhoes.

8. Bescherm je motor tegen diefstal

Heb je een unieke of erg waardevolle motor houdt dan altijd rekening met diefstal. De winter maanden zijn donker en het aantal inbraken licht vaak hoger dan in de zomer maanden. Een motorhoes is hiervoor ook een handig hulpmiddel omdat je motor hierdoor uit het directe zicht staat. Daarnaast zijn er vele soorten sloten: hangsloten, remschijfsloten, gps trackers en vele andere handige diefstalpreventie hulpmiddelen verkrijgbaar. Kijk goed welk diefstalpreventie hulpmiddel bij jouw situatie past en ga er niet vanuit dat het jou niet kan overkomen. Voorkomen is beter dan genezen!

Na het uitvoeren van deze 8 handige tips is jouw motor volledig klaar om opgeslagen te worden in je winterstalling. Deze tips zorgen ervoor dat je de levensduur van je motor verlengd en in het voorjaar vrijwel zonder enig extra onderhoud direct weer van je motor kan genieten. Niks is vervelender dan je motor weer gereed te maken na achterstallig onderhoud in de winter terwijl je ook al kon genieten van de eerste ritten in de voorjaarszon!

Reacties

Laat een reactie achter

Motodepot