Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.motodepot.nl/wp-content/plugins/wpai-woocommerce-add-on/classes/config.php on line 44
Is jouw motor al klaar voor een nieuw motorseizoen? - Motodepot

Is jouw motor al klaar voor een nieuw motorseizoen?

Het mooie weer komt er weer aan en de zon laat zich steeds vaker en langer zien, dit betekent dat het nieuwe motorseizoen weer op het punt staat om los te gaan. Heb je de eerste ritten alweer ingepland? Maar staat jouw motor momenteel nog in de winterstalling? Voordat je weer op je motor springt voor een geweldige rit, is het belangrijk dat je de tijd neemt om jouw motor weer start klaar te maken voor het nieuwe seizoen. Het kost altijd wat tijd om je motor weer na te lopen na de winter dus wacht niet te lang want voordat je het weet schijnt de zon alweer. Lees snel verder want hier vind je alle informatie die je nodig hebt om je motor weer start klaar te maken voor een nieuw motorseizoen.

1. Banden

Controleer eerst de banden op scheuren en uitdroging en controleer vervolgens het loopvlak. Zijn de banden nog in goede staat of moeten ze vervangen worden. Een versleten loopvlak kan grip problemen veroorzaken in natte omstandigheden. Controleer daarom ook altijd de diepte van het profiel van de band. Daarnaast zorgt een versleten loopvlak ook voor een langere remweg.

Na verloop van tijd verliezen de banden luchtdruk. Controleer voordat je de weg op gaat altijd eerst de bandenspanning van de voor- en achterband. Een lage bandenspanning zorgt voor extra slijtage en een hoger brandstofgebruik. Gebruik altijd een geschikt bandenspanningsmeter voor de juiste bandenspanning. Hierdoor zorg je ervoor dat je zeker bent van de meest optimale luchtdruk. Weet je niet hoeveel bar er in de banden van je motor moet? Hiervoor kun je de gebruikershandleiding / het werkplaats boek van de motor gebruiken. Heb je deze niet dan kun je altijd de dealer raadplegen. Naast verlaging van de bandenspanning kunnen de banden ook vlakke stukken bevatten. Dit ontstaat wanneer de motor voor lange tijd stilstaat met het volledige gewicht van de motor op banden.

2. Remmen

Iedereen weet hoe belangrijk de remmen van een motorvoertuig zijn. Omdat je motor al enige tijd stil staat is het zeer belangrijk om de remmen van je motor te controleren voordat je de weg op gaat. Begin met het controleren van de remblokken. Zijn ze versleten en moeten ze vervangen worden of kunnen ze nog enige tijd mee? Daarnaast is het ook zeer belangrijk om de remleiding na te lopen. Kijk goed of er geen scheuren in zitten en de remleiding mag niet lekken. Mocht dit wel het geval zijn vervang dan de remleiding. Zijn alle onderdelen van de remmen in orde? Voer dan een paar rem tests uit. Dit kan lopend of door stapvoets te rijden. Werken de remmen naar behoren? Dan kun je doorgaan naar het volgende controle punt. Hoor je rare geluiden zoals piepen, schuren of grommen? Laat het remsysteem dan nakijken door een monteur voordat je de motor weer in gebruik neemt.

3. Vloeistoffen

Heb je vorig jaar aan het einde van het motorseizoen de vloeistoffen niet vervangen? Dan is dit het ideale moment om de vloeistoffen van je motor te vervangen. Je kan altijd de gebruikershandleiding raadplegen voor alle informatie over de olie en het oliefilter. Naast de motorolie moeten ook de andere vloeistoffen nagekeken en waar nodig bijgevuld worden. De belangrijkste vloeistoffen zijn: remvloeistof, koelvloeistof, transmissieolie, hydraulische koppelingsvloeistof, en voorvork olie. Het tijdig vervangen van deze vloeistoffen houdt alles fris en soepel en voorkomt extra slijtage. Na verloop van tijd bevatten alle vloeistoffen en vooral gebruikte olie vervuilende stoffen door het gebruik. Dit kan afdichtingen zoals keerringen beschadigen.

4. Bougie

Controleer de bougie op vuil en schade. Mocht de bougie vuil of beschadigd zijn dan wordt geadviseerd de bougie te vervangen. Mocht je dit niet doen dan is de kans aanwezig dat je onderweg problemen krijgt en niet verder kan rijden.

5. Tandwielen & Ketting

Neem even de tijd om je ketting te controleren op scheurtjes of tekenen van slijtage. Slijtage aan de ketting kan ervoor zorgen dat de ketting knapt waardoor je niet verder kan rijden. Ook het controleren van de ketting spanning is belangrijk voor het probleemloos motorrijden. Na verloop van tijd rekt een ketting uit waardoor deze slapper komt te hangen. Ook de tandwielen slijten na verloop van tijd. Controleer of de tanden niet versleten zijn.

6. Accu

Heb je de accu van je motor aan de druppellader gehad? Dan is de accu als het goed is volgeladen en hoef je niet bang te zijn voor start problemen. Controleer wel even of de kabels allemaal nog goed en veilig zijn aangesloten en of alle contactpunten goed schoon zijn. Heb je de accu niet aan de druppellader gehad dan is de kans groot dat de accu leeg is en de motor niet wil starten. Laad dan de accu op en probeer dan of de motor weer te starten is.

7. Lichten

Niet alleen voor je eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van de medeweggebruikers is het belangrijk dat de verlichting van je motor naar behoren werkt. Controleer daarom altijd als je de motor uit de winterstalling haalt of alle lichten nog werken. De verlichting van de meeste motoren bestaat uit: de koplamp (groot en normaal licht), het achterlicht, het remlicht, de richtingaanwijzers voor en achter en de kentekenverlichting. Mocht een van deze lampen niet meer werken vervang dan eerst het desbetreffende lampje voordat je de weg op gaat.

8. Bediening/Stuur

Test alle bedieningselementen om er zeker van te zijn dat de motor klaar is om de weg op te gaan. Denk hierbij aan het stuur, het gas, de koppeling en alle andere belangrijke bedieningselementen. Mocht je merken dat één van deze onderdelen niet soepel meer werkt of voor andere problemen zorgt ga dan langs een monteur om de problemen op te lossen.

9. Kleding

Tot slot controleer je de motorkleding. Controleer de helm op scheurtjes en beschadigingen. Daarnaast is het ook belangrijk de helm opnieuw te passen. Een goede pasvorm van de helm is heel belangrijke om optimale veiligheid te kunnen garanderen. Vaak wordt ook aangeraden de helm om de vijf jaar te vervangen. Is het vizier bekrast dan wordt ook aangeraden deze te vervangen. In het voorjaar staat de zon minder hoog dan in de zomer waardoor het zicht erg slecht wordt met een bekrast vizier. Ook de kleding of het motorpak dient gecontroleerd te worden voordat het weer wordt gebruikt. Een leren motorpak kan na verloop van tijd uitdrogen waardoor de bescherming van het lichaam minder wordt.

Motodepot